Geen enkel argument of feit kan op tegen emotie.
Zo ervaar ik dat als ik bijvoorbeeld denk aan gezonder leven. Tegen beter weten in, neem ik bij élk kopje koffie iets lekkers, want met chocolade smaakt het nog lekkerder. Niet gezond natuurlijk, dat weet ik best.
Maar als ik, terwijl ik dit schrijf, denk aan zo’n lekker koffietje dan voelt dat heel prettig 😊. En dat is precies waarom communicatie met gevoel meer raakt. Want communicatie ís gevoel. Angst, boosheid, blijdschap, verliefdheid of verdriet zullen altijd de boventoon voeren. We zien het dagelijks om ons heen. Ook al wijzen de feiten erop dat vrienden ontmoeten, samen sporten, shoppen of eten niet helpen om dat nare virus de deur te wijzen, mensen doen het toch. Strenge boodschappen, statistieken, argumenten van het OMT of de overheid, zetten ons daarom vaak niet aan tot gehoorzamen. Maar wat dan wel?
Volgens Daniel Kahneman (Thinking Fast & Slow), beïnvloedt ons systeem 1 denken, 98% van onze beslissingen; namelijk snel, onbewust en moeiteloos. Want ons gevoel is veel sterker is dan de overgebleven 2%, het rationele gedeelte van ons denken.
Wat kun je hiermee in je communicatie? Met emotie in je verhalen toon je het menselijke van bedrijven en organisaties in alle sectoren. Met hun persoonlijke verhalen die vooral een positief gevoel teweeg brengen.
In eerste instantie kun je denken aan verleiden. Als je langs een bakker loopt waar het heerlijk ruikt naar vers gebakken broodjes, word je door een onzichtbare arm naar binnen gelokt voor een warm croissantje. Heb je rondgekeken in de webshop en een leuk artikel in je mandje gestopt, voor ‘acht, je weet maar nooit’? Je ontvangt al snel een mail die je herinnert aan je winkelmand met ‘een nieuwe outfit voor dat eerste lentegevoel’. En het is de laatste in jouw maat… Of die knop ‘download hier je whitepaper’ roept, want ook jij móet dit proberen. Want als het persoon x is gelukt om meer leads te scoren, dan kun jij dat natuurlijk ook.
Wat ik zeker zou aanbevelen is het inzetten van emotie om mensen een klein duwtje te geven. Om ze te helpen gezonder te leven, zich aan de regels te houden, te zorgen voor elkaar en onze omgeving. En als je geen echt mens kunt vinden, maak dan een eigen karakter met een eigen naam.
Want je wil vertellen waarom jouw organisatie waardevol is en hoe jullie kunnen bijdragen aan oplossingen voor mensen. Neem bijvoorbeeld sollicitanten die afgewezen worden. Zij krijgen vaak een standaard (lees: nietszeggend) bericht. Een goede kandidaat heeft tijd geïnvesteerd om zich te verdiepen in je bedrijf en te bedenken of er voldoende aantrekkingskracht is. Een persoonlijker bericht geeft geen verschil in het resultaat, maar er blijft wel een beter gevoel over, het maakt je organisatie menselijker.
En over dat gevoel praten mensen graag met andere mensen. En dat is toch uiteindelijk wat communicatie zou moeten doen?