Marketing wordt nog te vaak gezien als ‘mooie verkooppraatjes’ of reclame maken. En natuurlijk is het uiteindelijke doel van merken en bedrijven om met marketing meer klanten te bereiken.
Maar draait het dan enkel om een mooi verkooppraatje, waarmee je klanten beïnvloedt, verleidt om jouw dienst of product te kopen? Ja, ik vrees dat dit nog regelmatig de gedachte is. Niet zo gek, want het is gewoonweg makkelijker om te blijven doen wat je altijd al deed. Maar is dát, wat we echt willen, als marketeers, als merken, als mens?
Het is in ieder geval niet mijn insteek. Want, wat we niet direct voelen en zien in onze omgeving (dat geldt ook voor mijzelf), is dat we steeds vaker geconfronteerd worden met de gevolgen van dat verkooppraatje dat moet aanzetten tot meer consumptie en sneller en vooral goedkoper produceren. Met alle gevolgen van dien voor onze leefomgeving en de gezondheid van mensen.
Marketing biedt ons de mogelijkheid om dit te veranderen, het anders aan te pakken. Dat betekent dat merken en organisaties eerst terug moeten naar de kern. De ware identiteit van je merk achterhalen: wie ben je, waarom doe je wat je doet en hoe wil je gezien worden? Daarmee kun je als merk, als bedrijf, impact maken, bijdragen aan die betere wereld. Voor ons allemaal. Met marketing kun je vertellen hoe je dit doet met de mensen in je bedrijf, je partners en leveranciers. Die verhalen zullen die mensen aanspreken die ook geloven in jouw missie en daarom bereid zijn om hieraan mee te werken. Dat doen ze door jouw diensten of producten af te nemen.
‘Ja maar’, hoor ik sommige mensen nu denken: ‘als ons bedrijf geen duurzame bank is, geen eerlijke chocolade of zonnepanelen verkoopt, kunnen wij dan toch ook op deze manier marketing inzetten voor ons bedrijf?’
Ik denk van wel. Het gaat er namelijk niet alleen om dat je zegt dat je duurzaam, groen, of eerlijk bent als merk. Het is nog veel belangrijker om te vertellen hoe je dat doet. En dat al je medewerkers, je partners en leveranciers dit ook zo voelen, denken en uitstralen. En eerlijk is eerlijk: dit is niet de makkelijkste manier om met marketing om te gaan. Maar jullie bijdrage aan onze maatschappij als merk is des te groter als het wel lukt. Elke stap in deze richting betekent meer impact, voor mens en milieu. Als meer mensen en merken op deze manier gaan werken, zullen duurzame diensten en producten voor meer mensen beschikbaar zijn. En dat is wat mij betreft goede marketing.
Een verandering teweeg brengen, dat kan niemand alleen. Ik denk graag met jullie mee. Wil je hier een keer over sparren, neem dan contact met me op.