Je strategie voor 2021 begint met een uurtje lu...
Ik ben fan van mooie notitieboekjes. Ik heb er dan ook heel wat volgeschreven. Met ideeën voor blogs, verdienmodellen, concepten, strategieën, schema’s, tekeningen en ga zo maar door. Als je gedachte op papier staat, is het al meer dan een idee. En niet zelden komt dat ‘creatieve lampje’ als je aan het wandelen, hardlopen, relaxen bent. Of je leest, ziet, ervaart of hoort iets wat je op een nieuw idee brengt.
Creativiteit ontstaat niet vanachter een bureau. Omdat ik door het thuiswerken meer tijd heb, is er meer ruimte voor een beetje lummelen, wandelen, dagdromen of mijmeren. Ook ik moet bedenken hoe mijn komend jaren eruit zien. Niet terug naar het normaal en afscheid nemen van het oude vertrouwde. Dat is best eng. Want kan een vertrouwd merk als de KLM ook buiten de luchtvaart kijken en de focus verleggen naar mensen-bij-elkaar-brenger of zorgverlener? En kun je een automerk zijn dat geen auto’s verkoopt, maar vrijheid zoals Lynck & Co. En ben je een retailer zoals Bijenkorf wanneer je nu ook Masterclasses ‘Pecantaart met chocolademousse’ geeft?
Laten we met z’n allen onze lummeltijd nemen. Dus als je over een paar weken gaat brainstormen over je strategie voor 2021, geef je medewerkers dan alvast wat huiswerk op: namelijk een uurtje lummelen per dag.
Geef aan waarover je wilt brainstormen. Hou het wel algemeen en stuur niet in een bepaalde richting. Stel open vragen, te beginnen met hoe, wat, waarom of welke. (Bijvoorbeeld: hoe reizen mensen van A naar B?) Vervolgens stel je vragen waar je dieper in de materie gaat. (Bijvoorbeeld: steeds minder mensen willen een auto bezitten. Vraag: "Waar merk je dat aan? Kun je voorbeelden geven uit je eigen omgeving? Welke alternatieven zijn er?") Laat je mensen hier een poosje over dagdromen, lummelen en flierefluiten, dan komt het straks echt wel goed met die creatieve brainstormsessie. En geef ze een schriftje om de ideeën te noteren😊!